lördag 8 januari 2011

dagens husmorstips: pepparmyntsolja.

  
Pepparmynta

Pepparmynta (Mentha × piperita) är en flerårig ört inom släktet myntor och familjen kransblommiga växter. Den blir 30 till 70 centimeter hög och blommar från juli till september med rosalila blommor. Blomställningen är cylindriskt pyramidformad, med foder som är 2,5 till 4,5 millimeter. Stjälken är ofta rödaktig och bladen äggrunda till avlångt lansettlika med trubbig nästan hjärtlik bas, grunt men vasst tandade och skaftade. Hela växten doftar av pepparmint.

Pepparmynta är sällsynt i förvildad form i Norden, men trivs på fuktig kulturmark. Den är en vanligen steril hybrid mellan vattenmynta (Mentha aquatica) och grönmynta (Mentha spicata). Man kan finna vildväxande pepparmynta i centrala och södra Europa men den första avsiktliga korsningen gjordes i Storbritannien.

Källa: Den nya nordiska floran ISBN 91-46-17584-9


Pepparmyntsolja

Pepparmyntsolja framställs genom vatten- eller ångdestillering av lätt torkade blad av pepparmynta (i England skördad strax innan blomningen, i USA fullt blommande) vilket ger 1-2,5 % av vikten i form av eterisk olja. Örten innehåller 2-3 %. 


Källa: shenet.se

mina tips.

jag har nyligen återupptäckt den bästa eteriska oljan: pepparmyntsolja. när jag var yngre hade vi ett litet doftkrus av lera på toaletten som mamma brukade droppa apotekets pepparmyntsolja i och jag minns att jag tyckte att det doftade så fantastiskt gott. blev på nytt förälskad i doften för några dagar sedan och köpte här om dagen en liten flaska på en hälsokostaffär. min första tanke var att ha några droppar i min lilla sprayflaska med vatten som jag har att återfukta håret med, men jag hittade snabbt massor av andra användningsområden.

* droppa några droppar pepparmyntsolja på en bit hushållspapper eller en bomullstuss som du sedan dammsuger upp. perfekt för sunkiga dammsugare och får hela rummet att dofta polkagris när du dammsuger.
* blanda några droppar (ta inte för mycket, det är starkt!) pepparmyntsolja i en sprayflaska med vatten. snabb svalka och uppfräschning för ansikte och kropp.
* droppa några droppar pepparmyntsolja på små tygbitar, dessa kan du sedan kan lägga i lådorna eller skåpen där du förvarar kläder, sängkläder och handukar.
* gör polkagrisar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar